Počevši od akademske godine 2025.-2026., više od 550.000 učenika suočit će se sa strožim ograničenjima korištenja tableta, računala i drugih ekrana.
Autor: Daniel Esparza
Objavljeno: 05/08/25
Kako bi restrukturirala kulturu učionice, Zajednica Madrida odobrila je uredbu kojom se značajno smanjuje korištenje digitalnih uređaja u školama. Počevši od akademske godine 2025.-2026., više od 550.000 učenika suočit će se sa strožim ograničenjima korištenja tableta, prijenosnih računala i drugih ekrana kao dio šireg napora za povratak tradicionalnijim metodama učenja.
Odluka dolazi nakon godina rastuće zabrinutosti roditelja i odgajatelja zbog pretjerane upotrebe tehnologije u ranom djetinjstvu. Uz podršku više od 400 akademskih stručnjaka, novi propisi zahtijevaju od škola da postupno ukinu individualnu upotrebu uređaja i umjesto toga potiču zajedničku upotrebu pod izravnim nadzorom učitelja. Škole će imati do dvije godine da u skladu s tim prilagode svoje nastavne planove i programe.
Ova promjena, prema vladi, nije potpuna zabrana, već rekalibracija. Iako privatne škole i srednje škole zadržavaju autonomiju u uspostavljanju vlastitih tehnoloških politika, regija snažno preporučuje smjernice koje potiču odgovorno korištenje digitalnih alata. Međutim, u javnim predškolskim ustanovama i osnovnim školama nova ograničenja su jasno definirana prema dobi.
Članak koji je objavio COPE objašnjava da djeca u dobi od 0 do 3 godine više neće moći koristiti ekrane. Od 3 do 6 godina učenici će moći koristiti obrazovne uređaje maksimalno jedan sat tjedno, uvijek u paru i uz nadzor odraslih. Dopušteno vrijeme se neznatno povećava s dobi: djeca u dobi od 6 do 9 godina imat će 90 minuta tjedno, a oni u dobi od 9 do 12 godina moći će koristiti uređaje do dva sata, isključivo u obrazovne svrhe.
Za učenike srednjih škola svaka će škola donositi odluke individualno. Međutim, čak i u tim slučajevima, prioritet se daje moderiranju i pedagoškoj relevantnosti. Iznimke se prave za učenike s posebnim obrazovnim potrebama, pod uvjetom da obrazovne vlasti odobre formalnu evaluaciju. Nadalje, predmeti koji zahtijevaju digitalne alate, poput programiranja ili medijskih studija, izuzeti su od novih ograničenja.
Globalni trendovi
Madridske obrazovne vlasti navode Švedsku kao utjecaj na ovu politiku. Skandinavska zemlja, nekada lider u tehnologiji učionica, sada ulaže 150 milijuna eura u obnovu tiskanih materijala u školama nakon što je istraživanje povezalo pretjerano vrijeme provedeno pred ekranima s pogoršanjem akademskog uspjeha.
Regionalni predsjednik proglasio je novi zakon nužnom korekcijom: “Želimo osigurati da digitalni alati služe obrazovanju, a ne da od njega odvlače pažnju.” Mnogi španjolski psiholozi i edukatori dijele ovo mišljenje. Kritičari obrazovanja temeljenog na ekranima upozoravaju na skraćeni raspon pažnje, smanjeno kritičko razmišljanje i lako izlaganje neprikladnom sadržaju. S obzirom na to da nedavni podaci OECD-a pokazuju da je 15% španjolskih učenika ponavljalo godinu, neki smatraju ovu mjeru pravovremenom intervencijom.
Za katoličke edukatore ova politika postavlja dublja pitanja o svrsi učenja. Papa Lav XIV., u nedavnoj poruci katoličkim sveučilištima, upozorio je na “pjesme sirena” modernih trendova koji se čine obećavajućima, ali odvlače pažnju od istine i mudrosti. U slučaju Madrida, čini se da novi dekret dijeli taj impuls: želju da se mladim umovima pomogne da nauče razmišljati, a ne samo prevlačiti prstom.

